מה הם האילוצים והמגבלות בעולם השילוח?

ענף הסחר הבינלאומי מורכב מאינספור גורמים שונים בנקודות שונות בעולם, חברות תעופה, חברות ספנות, חברות הובלה יבשתית, רכבות, משאיות, חוקים ומגבלות של כל מדינה או קבוצת מדינות ועוד.

שינוע טובין ממדינה למדינה כרוך במעורבות ישירה של עשרות אנשים בצורה ישירה ומאות אנשים בצורה עקיפה.

למרות תהליכי דיגיטציה וכניסת פתרונות טכנולוגים רבים בשנים האחרונות, ענף זה עדיין ”נשאר מאחור“ ביחס לענפים אחרים והינו חשוף מאוד לטעויות אנוש הנובעות מעבודה ידנית בחלק מהתהליך, מחוסר ידע של אחד או כמה מהגורמים (יבואןיצואןחברת השילוחעמיל המכס וכו‘).

ישנם מגבלות ואילוצים רבים מאוד בכל אחד מתחומי שרשרת האספקה. אף יבואן או יצואן לא יוכל להכיר את כל המגבלות הפוטנציאליות בתחום אך מומלץ ונכון להתייעץ במטרה להכיר היטב את המגבלות והדגשים לגבי השינוע הנכון והיעיל ביותר של הטובין וקווי הסחר הרלוונטיים עבורו.

דוגמאות לאילוצים שיכולים לעכב משלוחים שלרוב אינם בשליטת היבואןהיצואן:

  • שביתה בנמל היציאה או בנמל היעד.
  • ביטול טיסה או הפלגה.
  • אוניה שמדלגת על נמל המוצא או היעד (נובע מרצון של חברת הספנות לצמצם פערים על עיכובים בנמלים קודמים או מתקלה טכנית).
  • עיכוב בהגעה או ביציאה עקב תנאי מזג אוויר קשים.
  • במשלוח ימי, מחסור בציוד מתאים של חברת הספנות (בעיקר במשלוחים מיוחדים כמו משקל כבד, חומרים מסוכנים או מכולה פתוחה).
  • חגים וחופשות – בכל מדינה ישנם חגים רבים הגורמים למספר אילוצים (משתנה מאוד ממדינה למדינה), דוגמאות לאילוצים מהחגים:
    * עומסים רבים לפני החגים במדינות היצואניות הגדולות גורמים לעליות מחירים חדות, הורדת מטענים מהמטוסים ומהאוניות, פספוס ואי עמידה בזמני המצופים ועוד.
    * בחלק מהמדינות – ישנה השבתה מוחלטת בתקופת חלק מהחגים, לדוגמא באיטליה ישנם ימים בהן לא ניתן להוביל מטענים כלל בתוך המדינה.
    יבואן חייב להכיר היטב את התאריכים החשובים במדינות איתן הוא עובד ואת השפעת כל חג או חופשה של אותה מדינה על שרשרת האספקה שלו.
    הערכות מוקדמת מאוד, יכולה לחסוך עשרות או מאות אלפי שקלים ליבואנים הגדולים.

דוגמאות למגבלות שיבואנים ויצואנים חייבים להכיר:

  • מטען non stackable – הינו מטען שלא ניתן להניח עליו מטענים נוספים, מטען זה יחויב בעלות נוספת (יחויב גם על הנפח הריק מעליו בהתאם לגובה המכולההמטוס).
  • מטענים המכילים סוללות ליטיום- סוללות נחשבות חומרים מסוכנים וחלים עליהם מגבלות רבות. חלק גדול מחברות התעופה מסרבות להטיסן. ואלו שמסכימות גובות לרוב תשלום נוסף על הימצאותן.
    כך או כך, שליחת כל מוצר או חומר שמוגדר חומר מסוכן או נפיץ מחויבת בליווי ניירת מתאימה ומסמך MSDS המפרט את סיווג החומר.
  • מעבר לכך, ישנה רשימת פריטים שאינם קבילים להטסה. חשוב להכירה ולוודא שהטובין הרלוונטיים לנו אינם נכללים בה.
  • מגבלה נוספת לגבי חומרים מסוכנים שונים היא שישנם חומרים שלא יכולים להימצאות ביחד עם חומרים אחרים. כך שלעתים לא ניתן יהיה להמכיל באותה מכולה ימית מטען X עם מטען Y למרות שכל אחד בנפרד עובר את המגבלה.
  • בהגעת המטען ליעד, טרם שחרור ממכס, ניירת לא תקינה יכולה לעכב את שחרור המשלוח לדוגמא תעודת שוק שאינה מגיעה שחסרים בה פרטים.

במקרה כזה, לא ניתן לשחרר את המשלוח עד לתיקון התעודה ולכן יש להחזירה למדינת המקור לתיקון – תהליך שיכול להימשך מספר ימים ואף שבועות ויגרום לעיכוב בשחרור ולתשלום דמי אחסנה גבוהים.

משלוחים להם נדרשים תקנים או אישורים של משרדי הממשלה השונים, יכולים לעכב משלוח ואף למנוע את שחרורו לדוגמא: מכולת מזון שלא קיבלה את אישור משרד הבריאות, ולכן יידרש להחזירה למדינת היעד ולגרימת הוצאות גדולות ליבואן.

  • חברות ספנות וחברות תובלה יבשתית מגדירות מגבלת משקל למכולה המגדיר אותה ”מכולה כבדה“, בין משקל זה למשקל המקסימלי המותר ישנו חיוב עלות נוספת.
  • מומלץ להכיר את מגבלות הגובה, רוחב, אורך ומשקל של המכולותהמטוסים השונים בהתאם לקווי העניין. לדוגמא במכולות סטנדרטיות הגובה המקסימלי הינו 39 מטר. מטען גבוה מזה, שלא ניתן להשכיבו – ייאלץ שימוש במכולה פתוחה (ללא גג) או מכולה גבוהה (מיוחדת ויקרה יותר המאפשרת הכנסת מטען עד 2.69 מטר). גם בהטסות ישנם הבדים גדולים בין גדלי המטוסים השונים בכלל ובין מטוסי הנוסעים למטוסי קרגו בפרט, הכרות עם סוגי המטוסים בקווי הטיסות הרלוונטיות הינה קריטית.

כמובן שלא ניתן לכסות את כלל המגבלות והאילוצים בענף מורכב זה ולכן מומלץ בחום להעמיק בתחום המגבלות האילוצים בקווים והטובין הרלוונטיים.

מדריך ליבואן המתחיל מטורקיה

בשנים האחרונות הפכה טורקיה ליעד פופולארי בקרב היבואנים הישראלים והיא נמצאת כיום במקום השביעי והמכובד בקרב שותפי היבוא של ישראל. לכך תרמו ארבע סיבות עיקריות:

לקריאה »

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם הצעת מחיר