השאירו פרטים ונחזור אליכם עם הצעת מחיר

* שדות חובה




נתונים




נתונים




בקשתך נשלחה בהצלחה,

נחזור אליך בהקדם.

סגירת חלון

4 שאלות חשובות שכדאי לשאול לפני שרוכשים ביטוח מטענים

4 שאלות חשובות שכדאי לשאול לפני שרוכשים ביטוח מטענים

​ביטוח מטענים הינו חלק חשוב בתהליך היבוא והיצוא של טובין מסחריים. 
בעת שינוע מטען באוויר או בים, חשופה הסחורה לנזקים או אובדן. 
ביטוח המטען נועד לצמצם את הסיכונים של היבואנים והיצואנים ועדיף לא להבין את זה כשכבר מאוחר מדי.

אוראל הרשקוביץ, מנכ”ל ISLINE

ריכזנו את ארבע השאלות החשובות ביותר שיש לשאול לפני שמבטחים:

*     מדוע חשוב לבטח את המטען שלי?
*     מהם סוגי הביטוח הקיימים?
*     כיצד מחושבת עלות הביטוח?
*     עם מי סוגרים ביטוח?

לפני שנתחיל, בואו נדבר קצת על אסטרטגיות ניהול סיכונים. מהן האפשרויות העומדות בפנינו?

1. לא לרכוש ביטוח כלל
אסטרטגיה זו מתאימה במקרה בו בעת אובדן או פגיעה במטען יעדיף הלקוח לשלם מכספו על ההפסד. 
חשוב לציין ששינוע מטענים בכל אמצעי, מכוסה בחבות ביטוחית סטנדרטית על פי האמנות הבינלאומיות להובלה. אף על פי כן, כיסוי זה מוגבל ומבוסס על המידע הוודאי היחיד הקיים בידי חברת ההובלה והוא – משקל המשלוח ולא ערך הסחורה והמטען בפועל. נוסף על כך, מדובר בסכומים קטנים למדי ולעיתים קרובות תביעת הכספים תעלה יותר מהסכום שיתקבל לאחר התביעה. משום כך, מומלץ בחום לבטח את הסחורה לפי ערכה הכספי.

2. לא לרכוש ביטוח, אך לפעול לצמצום הסיכון והחשיפה
ניתן לצמצם את הסיכון על ידי שינוי תנאי המכר או אריזה מסוג חזק יותר המתאים למעבר בינלאומי וכמובן גם האופציה של שילוח המטען בדרכים חלופיות שאולי פחות מסוכנות, לא לעבור באזורים בעלי סיכון גבוה יותר לגניבות, להעדיף שירות ישיר ויקר יותר על שירות עם שטעון וכו׳.

3. רכישת ביטוח
ברכישת ביטוח נהיה מכוסים ברמה גבוהה.
אין האמור לגרוע מסעיף 2, אנחנו עדיין נעדיף לצמצם סיכונים ולא להגיע למקרה של תביעה שיכול להיות ארוך ומייגע.

מדוע חשוב לבטח את המטען שלי?

–     ראשית כל, עקב מגוון נזקים אפשריים. נזקים פיזיים או אובדן סחורה הינם דבר שכיח במסגרת התהליך המורכב של השילוח הבינלאומי. נזקים יכולים להיגרם בעקבות נזקי כוח עליון, טבע ואקלים וכן נזקים ידי אדם כגניבות, שריפות או הסגרי יצוא שבעקבותיהם יבוטל השילוח. 

–     ביטוח מטענים מהצד שלנו הוא חשוב שכן הוא מאפשר לנו להיות בשליטה על תנאי הפוליסה
 ולא להיות תלויים בגורם מבטח ממדינה אחרת שלעתים רבות נוכל למצוא את עצמנו כאילו לא מבוטחים כלל. תנאי מכר רבים מכתיבים את האחריות על הביטוח על הצד השני ואם נאפשר לצד שלישי לא מוכר לבטח את הטובין שלנו, לא בטוח שנקבל את הכיסוי הטוב ביותר שיכולנו לקבל.

–     עקב חוק הממוצע הכללי: זהו עקרון משפטי של החוק הימי, לפיו כל הצדדים במיזם הימי חולקים באופן יחסי את כל ההפסדים הנובעים מהקרבה מרצון של חלק מהמטען של הספינה כדי להצילה במצב חירום. כן, כמו שזה נשמע… לעתים אין ברירה וקפטן האונייה צריך לקבל החלטה קשה ולזרוק מכולות לים כדי להוריד משקל ולהציל את האונייה מלתבוע.

–     אחריות מוגבלת של המוביל הימי \ האווירי \ היבשתי: המוביל תמיד ינסה להוריד מעצמו את מירב האחריות ולכן כדאי להיות מכוסים. 
במרבית הפעמים, עדיף לקונה לעשות שימוש בתנאי מכר בהם הביטוח אינו כלול בעסקה כיוון שהם מאפשרים לשלוט בשילוח ובביטוח. אין הכרח לעבוד בתנאים של מספק השירות והעלות של הביטוח אינה כלולה במחיר הבסיס של הטובין, דבר שלמעשה מפחית את ערך העסקה.

מהם סוגי הביטוח הקיימים?

עיקרי הכיסוי הביטוחי למטענים בים, ביבשה ובאוויר מכסים אובדן או נזק פיזי לנשוא הביטוח (המטען) באופן חלקי או מלא, כאשר אופציות A ו- C הן האפשרויות השכיחות ביותר:

–          ביטוח A: זהו ביטוח המכסה כל נזק פיזי או אובדן שהתרחשו עקב אירוע חיצוני שנגרם כתוצאה מההובלה. זהו הביטוח המקיף ביותר, שמגן על המטען בצורה המיטבית ביותר. חשוב לציין, עם זאת, שסוג ביטוח זה אינו כולל מספר דברים דוגמת אריזה לקויה, נזק בזדון, איחורים, עיכובים ושביתות, נזקים הנובעים ממלחמות, מהפכות או התקוממויות וכן בעקבות תקלות כימיות ונזקים רדיואקטיביים. 

–          ביטוח B: מכסה קטסטרופות בלבד כגון תאונות התנגשות, אש או התפוצצות, טביעה, עלייה על שרטון או נטישה, פריקה בנמל מצוקה כמו גם רעידות אדמה, התפרצות וולקנית או ברק.

–          ביטוח C: כמו בביטוח B, ללא נזקי טבע. 

–          ביטוח חלקי: לא מכסה נזק חלקי אלא אם כן כלי התעבורה טבע, נשרף, היה מעורב בתאונה ועוד. עם זאת, במקרים כאלה לרוב יהיה מדובר בTOTAL LOST.

​כיצד מחושבת עלות הביטוח?

עלות הביטוח לרוב מחושבת מערך הCIF, שמורכב מערך הסחורה (cost), ערך הביטוח (insurance) וערך ההובלה (freight). עלות הביטוח תלויה במספר גורמים משתנים:

1.      סוג הפוליסה:
•           פוליסה פתוחה:
 מספקת מסגרת ביטוחית עבור כל מטעני היבוא/היצוא במהלך כל תקופת הביטוח, ללא חובת דיווח לפני יציאת משלוח. מוגדרת לרוב לפי 12 חודשים, כאשר הדיווח נעשה בדיעבד בסוף כל חודש. ניתן להצהיר על משלוחים גם לאחר שיצאו וגם לאחר שהגיעו ליעדם, בתנאי שהדבר נעשה בתום לב. חובה לדווח על כלל המשלוחים ללא יוצא מן הכלל.

•           פוליסה חד- פעמית: מספקת מסגרת ביטוחית עבור משלוח בודד למשך מסע מוגדר. ביטוח נכנס לתוקף עם תחילת המסע ופוקע מיד עם סיומו.   

2.      סוג התכולה: מטענים המוגדרים כרגישים, שבירים, חומרים מסוכנים, מוצרים מתכלים כמוצרי מזון, חומרים עדינים, או כאלו הדורשים טמפרטורה ספציפית, כמו גם חפצים יקרים כאמנות ועוד מבוטחים בעלויות גבוהות ממטענים אחרים ללא רגישויות. וחובה לדווח על חריגים אלו למבטח.

3.      גובה אחריות הביטוח: ללקוח ניתנת האפשרות לבטח את המטען בהתאם לאחוז מסוים משווי הסחורה כמו גם לבטח סיכונים רלוונטיים לסוג הטובין הנשלח ועוד המשנים את עלות הביטוח.

4.      הפרשי המחירים בין מדינות המוצא והיעד

5.      חוק הממוצע הכללי: זהו עקרון משפטי של החוק הימי, לפיו כל הצדדים במיזם הימי חולקים באופן יחסי את כל ההפסדים הנובעים מהקרבה מרצון של חלק מהמטען של הספינה כדי להצילה במצב חירום. כאשר הספינה מגיעה אל נמל היעד שלה, המטען אינו משוחרר כערבון עבור כספים עתידיים שייתכן ויחויבו, אלא אם כן יש ביטוח המכסה ממוצע כללי או שניתן שטר חוב. חישוב הסכום הסופי שיש לשלם במקרה כזה יכול לקחת מספר שנים, לכן בהיעדר ביטוח זה, הטובין יכולים לחכות זמן רב עד לשחרורם. 

היכן ניתן לבטח את המטען שלי?

מרבית חברות השילוח מעניקות ללקוחותיהם את האפשרות לבטח את הטובין שלהם דרכן. גם חברות הביטוח או סוכנים פרטיים מאפשרים לרכוש מהן ביטוח באופן ישיר. כל אחד מהם יציע פוליסת ביטוח בה יפורטו הסיכונים המבוטחים וגובה האחריות שהביטוח יכסה במקרה של תקלה בה יאלץ הלקוח להפעיל את הביטוח.

ביטוח המטענים באמצעות המשלח ועמיל המכס שלכם עשוי לבוא לידי יתרון בעת תביעה. לאחר שאירע אירוע ביטוחי יש צורך להציג הוכחות, תמונות, הסברים ומסמכים רבים שלמשלח יש נגישות אליהם בהפעלתו את כל הגורמים המעורבים (סוכן בחו״ל, מובילים יבשתיים, חברות תעופהספנות) וקבלת החומרים הרלוונטיים במהרה.

עלות הביטוח אצל מבטח הוגן אינה יקרה ומהווה אחוז קטן מאוד מערך הסחורה.

לסיכום,
אנחנו ב- ISLINE ממליצים לבטח את המטענים ולהגן עליכם מפני סיכונים אפשריים. כאשר מדובר בשילוח בינלאומי, תהליך מורכב המערב גורמים רבים לאורכו, חשוב להיות ערוך ומוכן גם למצבים שנדמה שלא ייתכנו. כל אדם המעביר סחורה החרד לשלומה מומלץ שלא יחשוב פעמיים וירכוש את פוליסת ביטוח המטענים הטובה ביותר לצרכיו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם הצעת מחיר

* שדות חובה




נתונים




נתונים




בקשתך נשלחה בהצלחה,

נחזור אליך בהקדם.

סגירת חלון