מתי הומצאה המכולה?
מדוע המכולה נחשבת להמצאה כה חשובה?
אילו סוגי מכולות קיימים ומה הבדלי השימוש ביניהן?
המכולה, או הקונטיינר (Container) בשמה הלועזי, היא המצאה חדשה יחסית וקשה להאמין שהיא קיימת כ- 60 שנה בלבד! טרם המצאת המכולה בשנות ה- 50 של המאה ה- 20, העמסה ופריקה של מטענים דרשה זמן רב. לעיתים, זמן הפריקה וההעמסה של המטען לקח יותר מכפול משך הזמן שלקח לאונייה לעבור בין מדינת המוצא למדינת היעד. המטען, אשר הורכב מחבילות מוצרים בגדלים שונים, הוטען לאוניות בצרורות. על סיפון האונייה נפרק המטען מן הצרור ואוחסן, חבילה אחר חבילה, בספנה. עבודה זו לקחה זמן רב, שכן דרשה להתאים את המטענים, שהתאפיינו בצורה חיצונית מגוונת, לחללי הספנות של האניות באופן כזה שיאפשר להן לשאת מטען מרבי. כמו כן, טרם עידן המכולה דרשה פעולת ההטענה שימוש בשעות עבודה רבות של כוח אדם גדול.
עם המצאת המכולה, התאפשרה טעינת ופריקת המטענים על האונייה בבת אחת ובהליך אחיד, ללא תלות בתוכן המכולה. השימוש במכולות הביא לעלייה משמעותית ביעילות ההובלה, בקיצור זמן ההובלה ב-84% ובהפחתת עלות ההובלה ב-35%. יתרה מכך, ולא פחות חשוב מהנאמר לעיל, אחידות הצורה של המכולה מאפשרת יציבות מרבית של האונייה ולכן השימוש בה הפחית את הסיכון לאובדן רכוש וחיים במהלך ההפלגה.
יצירתו של סטנדרט עולמי לקופסאות משא, הובילה לבנייתם של מנופים וציוד מקיף המסייע להנפת המכולות והסעתן על מסילות מותאמות. למנופים יכולת עבודה מהירה ויעילה ביותר והם מהווים לעיתים חלק בלתי נפרד מאוניית המשא (אוניות אלה מכונות מאובזרות). במרבית הנמלים בעולם, מלבד נמלים שבהם תנועת המטענים הנמוכה אינה מצדיקה רכישת מנופי נמל, המנוף הוא חלק בלתי נפרד מהציוד הנמצא במקום.
מרכיב מרכזי נוסף המבטיח טעינה ופריקה יעילה הן מסילות הספנות, מסילות מתכת אנכיות המבטיחות כי כל מכולה תונח באופן מדויק, אחת על גב השנייה, כך שתמנע תנועתן בבטן האונייה במהלך ההפלגה.
יעילותה של המכולה מודגמת היטב במנגנון הקשירה, הנעילה והעיגון שלה. באפשרותו של מנגנון אבטחה זה לנעול מכולות רבות יחד, באופן המאפשר העמסה של עד כ- 20 מכולות זו על גבי זו ולשנע אותן יחדיו. מנגנון זה עשוי פלדה מחוזקת וברזל יצוק והוא עמיד למתיחה בכוח 34 טון, ומאמץ גזירה של 48 טון.
כיום, מרבית המטענים נישאים במכולות בעלות צורה וגודל אחיד. עם זאת, קיימות מכולות הנבדלות זו מזו בגודלן במטרה לאפשר את העברתם של מטענים בעלי צרכים ייחודיים, תוך ניצול מרבי של חללי האחסון של האונייה.
המכולה מתאפיינת לרוב במידות אורך אחידות של 20 רגל (6.1 מטר) ו- 40 רגל (12.2 מטר). מכולת 20 רגל דומה בגובהה וברוחבה למכולת 40 רגל, אלא שאורכה הוא מחצית.
נפח של מכולה נמדד ביחידות המכונות TEU טי.אי.יו (Twenty foot Equivalent Units) השוות לנפחה של מכולה אחידה באורך 20 רגל.
פרט לשני סוגי מכולה אלה, שהם הסוגים הנפוצים ביותר, קיימות מכולות מסוגים שונים נוספים. בכתבה המצורפת נכסה את הסוגים, הגדלים והייעודים של המכולות השונות ואף נתייחס לכמה מכולות מסוגים מיוחדים.
סוגי מכולות קיימים
'General Purpose (GP) –20′, 40
אלו הן מכולות רגילות ללא מאפיינים מיוחדים. הן מתאימות להעמסה של מטענים רגילים, כאשר מכולה מסוג 20 יכולה לשאת משקל כבד יותר ממכולה מסוג 40.
Open Top (OT) – 20′, 40′
מכולות אלו ישמשו לרוב כאשר יש קושי להעמיס את המטען על המכולה דרך הדלת ולכן יש צורך להעמיס אותו דרך חלקה העליון של המכולה. מכולה זו מתאימה גם למטענים גבוהים במיוחד דוגמת מכונות מסוגים שונים.
High Cube (HC or HQ)– 20′, 40′
מרבית המכולות מסוג זה הן מסוג 40, אך יש גם מכולות מסוג 20. מכולות אלו גבוהות יותר מהמכולה הסטנדרטית בכמעט 30 סנטימטרים ועושים בהן שימוש במקרים בהם נדרש להעביר מטענים בעלי גובה (או אורך) רב.
Refrigerated (RF) – 20′, 40′
מכולת קירור המיועדת להעברת מטענים רגישים הדורשים קירור או הקפאה דוגמת מוצרי מזון, תרופות או כימיקלים. הקירור של המכולה נעשה באמצעות גנרטורים המונעים על דלק מסוג דיזל המועמסים יחד עם המכולות על האונייה.
Flatrack (FR), Platform or Collapsible Flatrack (PL, COFL) – 20′, 40′
מכולות שטוחות ללא דפנות או גג. מיועדות למטענים בגדלים חריגים, לרוב מכונות או כלי תחבורה.
Tank (TK) – 20′
מכולות מיוחדות המיועדות לנשיאה של מטענים נוזליים וגז.
ישראל תלויה רבות בסחר חוץ. משום כך, אין זה מפתיע כי מראה המכולות הוא כה שכיח בארצינו. כמות המכולות הנכנסות ויוצאות מנמלי ישראל הימיים לשנת 2017 עומד על מספר שיא של 2,711,000 מליון מכולות והיד עוד נטויה.